Bieganie to najprostsza forma ruchu dla zdrowia. Daje wspaniałe efekty, a dodatkowo nie trzeba wydawać fortuny, aby je uprawiać. Szukasz nowej pasji? Może to właśnie bieganie okaże się czymś, co zostanie z tobą na dłużej. 

Jakie są zalety biegania?

Bieganie ma mnóstwo zalet, nie tylko tych związanych z wyglądem naszego ciała, ale również z funkcjonowaniem całego organizmu.  Jakie są najważniejsze zalety biegania?

  • Organizm dotlenia się – bieganie sprawia, że krew zaczyna szybciej krążyć, tym samym dociera znacznie szybciej do różnych organów. Zaczynają one lepiej funkcjonować;
  • Serce staje się mocniejsze – zaczyna pracować wydajniej, zużywając mniej energii. Jest w stanie przepompować większe ilości krwi;
  • Ciśnienie tętnicze krwi oraz tętno obniżają się – dzięki temu zmniejsza się ryzyko nadciśnienia czy wystąpienia różnych chorób takich jak udar czy zawał;
  • Wydzielają się endorfiny – czyli hormony szczęścia, poprawiające samopoczucie. Dzięki nim, ciężko będzie Ci przestać biegać;
  • Poprawia się wydolność organizmu – gdy biegasz, pracują nie tylko nogi, ale całe ciało. Przez to wzmacniają się mięśnie, poprawia się postawa, a ciało nie jest tak przeciążone;
  • Organizm lepiej usuwa toksyny – dzięki przyspieszonemu krążeniu, organizm pozbywa się wszelkich szkodliwych dla niego substancji. Robi to szybciej i bardziej efektywnie;
  • Tkanka tłuszczowa zaczyna się spalać – przyspiesza się metabolizm, a organizm zamienia tkankę tłuszczową na potrzebną mu energię. Pomoże Ci to zrzucić zbędne kilogramy, a sylwetka zacznie lepiej wyglądać;
  • Kości i stawy zaczynają się wzmacniać – szybciej odnawiają się i mineralizują. Stają się odporne na uszkodzenia, złamania, kontuzje. Dodatkowo, zmniejsza się ryzyko wystąpienia osteoporozy;

Jeszcze więcej o bieganiu i jego zaletach

Jeżeli często odczuwasz zmęczenie, bieganie może okazać się na nie świetnym lekarstwem. Wysiłek fizyczny dostarczy Ci mnóstwa energii oraz sprawi, że w nocy zaczniesz lepiej sypiać. Dodatkowo, Twoje ciało ulega zmianom – oczywiście na lepsze! Zaczynają się pojawiać pierwsze widoczne mięśnie, sylwetka staje się szczuplejsza, a Ty czujesz się atrakcyjnie. Zwiększa się również pewność siebie, a pewność siebie pociąga za sobą wiele innych korzyści. Bieganie dostarcza radości i zwalcza stres, możesz uwolnić się od złych myśli, smutku, depresji. To dobry odpoczynek dla psychiki.

Jak się zmotywować?

Ustal konkretne cele biegania – to gwarancja osiągnięcia sukcesu. Staraj się ich nie uogólniać. Kto powiedział, że trzeba biegać samemu? Zabierz ze sobą jakiegoś kompana – mamę, przyjaciółkę, brata, chłopaka. Zacznijcie biegać razem, kiedy jedno z Was będzie miało kryzys, drugie pomoże mu go przezwyciężyć. Jeżeli nie masz możliwości, aby biegać z kimś, na ratunek przychodzi ulubiona playlista. Ściągnij ulubione piosenki, które będą Cię motywować – unikaj smutnej i depresyjnej muzyki. Dodatkowo, w zmotywowaniu się pomogą specjalne aplikacje, które mierzą dystans, pokazują trasę oraz tempo biegu. Swoje postępy zapisuj w dzienniku, rób co jakiś czas zdjęcia swojej sylwetki, pomiary. To pomoże Ci zauważyć, jak zmienia się Twoje ciało.