W Polsce aż 30 proc. uczniów i uczennic korzysta ze zwolnień lekarskich z zajęć WF. Podczas gdy to jedne z najważniejszych zajęć w szkole.

Poza wieloma innymi plusami, jakie niesie ruch, dotleniony mózg dziecka pracuje lepiej. To przyczynia się do większej koncentracji i sukcesów w nauce. Najważniejsze jednak, że aktywność fizyczna w młodości to polisa na zdrowie w dorosłości.

Zaburzenie naturalnej potrzeby ruchu

Dzieci i młodzież w wieku 5–17 lat powinny być aktywne codziennie przez co najmniej 60 minut, na poziomie od umiarkowanego do intensywnego wysiłku. To przecież ruch warunkuje prawidłowy rozwój psychofizyczny. Więc instynktownie dzieci wykazują naturalną jego potrzebę. Dopóki nie dorwą się do nowoczesnych technologii. Nie zasiądą przed ekranami telewizora, laptopa, tabletu czy telefonu albo dopóki… rodzice nie załatwią im zwolnienia z WF. W ten sposób dzieci biernie spędzają czas. W dodatku w szkole długie godziny siedzą w ławkach. Często nie dbając o prawidłowe ułożenie kręgosłupów.

W wielu rodzinach zajęcia WF to jedyna gwarancja zapewnienia dzieciom regularnej aktywności fizycznej. A przy ogólnym biadoleniu na kiepską kondycję psychiczną dzieciaków, warto pamiętać, że aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne. Kiedy ćwiczymy, uwalniane są endorfiny, hormony szczęścia, które przyczyniają się do poprawy nastroju i redukcji stresu. Dzieci, które regularnie uprawiają aktywność fizyczną, lepiej koncentrują się, mają lepszą pamięć oraz większą odporność na problemy emocjonalne.

Złe nawyki związane z przebywaniem przez wiele godzin w pozycji siedzącej czy noszeniem ciężkiego plecaka, w połączeniu z niską aktywnością fizyczną powodują, że coraz więcej dzieci ma problem z nieprawidłowym napięciem mięśniowym, przez co nie są w stanie utrzymać prawidłowej postawy ciała. Konsekwencją są liczne wady postawy.

Badania pokazują, że u dzieci z wyższym poziomem aktywności fizycznej występują one rzadziej, niż u ich rówieśników z przeciętnym i niskim jej poziomem.

– Aktywność ruchowa powinna być nieodłącznym elementem codzienności dziecka. Może to być spacer, jazda na rowerze czy lekcje WF-u w szkole. Na właśnie na nich dziecko poza ruchem i zabawą, uczy się m.in. współzawodnictwa, rozwija pewność siebie i determinację. Lekcje WF-u w szkole to dla wielu rodzin często jedyna szansa na wprowadzenie regularnych ćwiczeń dla dzieci. Niestety, obserwujemy coraz więcej przypadków świadomej rezygnacji ze sportu poprzez wypisywanie okresowych zwolnień z lekcji wychowania fizycznego. To poważny problem społeczny. Więc pojawiły się zapowiedzi zmian legislacyjnych i przesunięcie decyzji o zwolnieniu dziecka z WF-u na lekarzy specjalistów – podkreśla dr Tomasz Półgrabski, prezes Fundacji MultiSport.

Korzyści z wysiłku fizycznego:

  • wspomaga rozwój ludzkiego organizmu,
  • korzystnie wpływa na zdrowie psychiczne,
  • wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego,
  • zwiększa odporność organizmu na infekcje,
  • układ krążeniowo-oddechowy młodego człowieka, a także zmniejsza ryzyko urazów.
  • wpływa na siłę i napięcie mięśniowe, kształtowanie się układu kostno-więzadłowego oraz prawidłową postawę człowieka.

– Wśród dzieci coraz częściej obserwuje się deformacje stóp. W tym płaskostopie, problemy dotyczące kręgosłupa, np. garbienie się czy skoliozę oraz nieprawidłowe ustawianie stawów kolanowych, np. koślawość. To aktywność fizyczna powinna stać się kluczowym narzędziem w profilaktyce i korekcie wad postawy – dodaje dr Tomasz Półgrabski.

Źródła:
  1. Na podstawie komunikatu nadesłanego do Serwisu Zdrowie oprac. bi, zdrowie.pap.pl

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś do końca nasz artykuł. Jeżeli Cię zainteresował, to bądź na bieżąco i dołącz do grona obserwujących nasze profile społecznościowe. Obserwuj Facebook, Obserwuj Instagram.

Jeśli jesteś zainteresowany otrzymywaniem informacji o nowych publikacjach - zapisz się do naszego newslettera.