Obniża poziom cholesterolu, reguluje ciśnienie i ma potencjalne działanie przeciwnowotworowe – mowa o kaszy gryczanej. Choć znana od wieków, ostatnimi laty wraz ze wzrostem świadomości żywieniowej Polaków, przeżywa renesans. Powodów, szczególnie zdrowotnych, dla których warto włączyć ją do naszego menu, jest kilka.

Ziarna kaszy gryczanej są owocem niewielkiej rośliny. Gryka kwitnie latem. Najwięcej jej upraw można znaleźć na Lubelszczyźnie. Skąd ląduje na naszych stołach – najczęściej jako dodatek do dań. Jakie właściwości zdrowotne ma kasza gryczana?

Po pierwsze – lizyna

Przede wszystkim, kasza gryczana jest świetnym źródłem białka, w dodatku jest ono przyswajalne lepiej niż z innych zbóż. Ponadto, w jej ziarnach można znaleźć lizynę – aminokwas odgrywający istotną rolę w odbudowie tkanek i przyroście masy mięśniowej. Wspomaga również układ odpornościowy. Niedobór lizyny może się skończyć odwapnieniem kości, uczuciem zmęczenia, rozdrażnienia, kłopotami z koncentracją.

Po drugie – błonnik

Kasza gryczana ma jeszcze inną bardzo cenioną właściwość.

Stanowi doskonałe źródło błonnika pokarmowego. Zawiera błonnik rozpuszczalny, który odgrywa rolę w obniżaniu poziomu cholesterolu i zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową. Jest również źródłem błonnika nierozpuszczalnego, który jest szczególnie istotny dla przemiany materii.

Innymi słowy, regularne spożywanie kaszy gryczanej może przyczynić się do pobudzenia perystaltyki jelit i zapobiega zaparciom. Jest to szczególnie istotne dla osób, które z powodu trybu życia, chorób czy diety mają z właściwą przemianą materii kłopoty.

Po trzecie – witaminy i minerały

Regularne jedzenie kaszy dostarcza organizmowi również niezbędnych witamin i minerałów, takich jak: wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk czy jod. Kasza gryczana jest również bogata w witaminy z grupy B – które są szczególnie cenne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Po czwarte – niski indeks glikemiczny

Kasza gryczana stanowi także doskonałe źródło węglowodanów, odpowiedzialnych za dostarczanie organizmowi energii na bieżące funkcjonowanie. Co istotne, charakteryzuje ją niski indeks glikemiczny (jest to wartość określająca średni wzrost stężenia glukozy we krwi na 2-3 godziny po jedzeniu). Ta właściwość powoduje, że kasza gryczana może, a nawet powinna, na stałe zagościć w jadłospisie osób borykających się z cukrzycą.

Gryka w farmakologii

Sama gryka jako roślina jest wykorzystywana w przemyśle farmaceutycznym jako dobre źródło rutyny uszczelniającej i wzmacniającej naczynia krwionośne, kwercetyny i kwasów organicznych. Liście gryki stosuje się w leczeniu żylaków (w tym również hemoroidów), nadciśnienia, krwawień z nosa i krwawień z przewodu pokarmowego.

Kto powinien włączyć kaszę gryczaną do jadłospisu?

Kasza gryczana – z uwagi przywołane powyżej właściwości – szczególnie polecana jest osobom zmagającym się z:

  • nadciśnieniem;
  • chorobami serca;
  • anemią;
  • cukrzycą;
  • osobom starszym;
  • dzieciom;
  • osobom skłonnym do depresji;
  • osobom żyjącym w ciągłym stresie;