Przypominamy akcję Fundacji Integracja, która stoi za jedną z odważniejszych kampanii społecznych, zrealizowanych w Polsce – spotem “Nie chcę zostać strażakiem”. Film dotykał problemu wykluczenia zawodowego osób z niepełnosprawnością i służył wspierania portalu rekrutacyjnego sprawniwpracy.pl.

Kampania sprzed kilku lat kreuje przewrotną sytuację, w której zastęp strażaków z różnymi niepełnosprawnościami wyjeżdża do gaszenia budynku. Jednak jej zadaniem nie jest ukazanie słabości, a różnorodnych kompetencji a także predyspozycji, które drzemią w pracownikach z niepełnosprawnością.

– Kampania pokazuje osoby z niepełnosprawnością jako pełne życia, asertywne, dobrze radzące sobie z wyzwaniami. Niekoniecznie spełniające się w zawodzie strażaka, ale w innych już tak, zgodnych z indywidualnymi predyspozycjami i umiejętnościami. Potwierdzeniem tego są różnorodne oferty pracy i ogłoszenia kandydatów na portalu sprawniwpracy.pl – tłumaczy na swojej stronie internetowej Fundacja Integracja.

Spot “Nie chcę być strażakiem” pomagał przełamywać stereotypy

Kampania społeczna „Nie chcę być strażakiem” przyłożyła swoją cegiełkę także do przełamywania stereotypów, zachęcania do większej otwartości i przekonania pracodawców, by radzili sobie ze świadomością, że osoby z niepełnosprawnością mogą wykonywać wiele zawodów bez większych przeszkód.

Jednak myli się ten, kto sądzi, że jest ona adresowana wyłącznie do szeroko pojętego “rynku pracy”. Spot “Nie chcę być strażakiem” uświadamia również osobom z niepełnosprawnościami i ich bliskim, że że na rynku pracy usuwa przed nimi się coraz więcej barier.

Ruch w stronę zmiany nomenklatury w orzecznictwie

W zamyśle twórców kampania społeczna “Nie chcę być strażakiem” dotyka także pewnego problemu nomenklatury prawno-urzędniczej, która ciągle jeszcze nie dostrzega, że osoby z niepełnosprawnościami mogą wzbogacać swoimi umiejętnościami rynek pracy i nie ma w tym w zasadzie niczego nadzwyczajnego.

– Obecny system orzecznictwa opiera się na założeniu, że osoby z niepełnosprawnością nie mogą lub nie powinny pracować – w ich orzeczeniach często widnieje zapis: „częściowo/całkowicie niezdolny do pracy” lub „całkowicie niezdolny do pracy i samodzielnej egzystencji”. To działa na wyobraźnię a także buduje mylne poczucie, że przed osobami z niepełnosprawnością rynek pracy się zamyka. Aby to poczucie zmienić, w systemie orzekania o niepełnosprawności trzeba wprowadzić nowe określenia, z których będzie jasno wynikać, że w osobach z niepełnosprawnością tkwi potencjał, który warto docenić – tłumaczy Fundacja Integracja.

Kampania “Nie chcę być strażakiem” choć ma już kilka lat, dalej tchnie świeżością, budzi lekki uśmiech i – co najważniejsze – refleksję. Spot został wielokrotnie nagrodzony w kraju i zagranicą.

Nagrody:

  • Cannes Lions – Brąz (PR) – festiwal w Cannes
  • Eurobest – Srebro (Charities, Public Health & Safety, Public Awareness Messages) ,
  • brąz (Public Affairs & Lobbying) – Europejski Festiwal Kreatywności w Rzymie
  • Golden Drum – Złoto (Film) i Srebro (PR) – festiwalu w Lublanie
  • KTR – Złoto (Film), Złoto (Viral), Złoto (PR&Event), Złoto (Active Advertising),
  • Srebro (Film Online) – polski festiwal kreacji reklamowej KTR 2016
  • InnovationAd – Grand Prix i Złoto (Insight) – prestiżowy konkurs krajowy
  • srebro (Kampanie społeczne) – w konkursie Złote Spinacze

Twórcy i pomysłodawcy kampanii społecznej “Nie chcę być strażakiem”

  • Organizator: Fundacja Integracja
  • Strategia i kreacja: Walk Digital
  • Reżyseria: Maciej Kowalczuk
  • Zdjęcia: Bartłomiej Kaczmarek
  • Produkcja: Lucky Luciano
  • Postprodukcja obrazu: DI Factory i LocoMotiv
  • Dźwięk: Sound Tropez
  • Działania media relations: Walk PR.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś do końca nasz artykuł. Jeżeli Cię zainteresował, to bądź na bieżąco i dołącz do grona obserwujących nasze profile społecznościowe. Obserwuj Facebook, Obserwuj Instagram.