O tym, że długotrwała praca przed monitorem komputera nie odbija się korzystanie na naszym wzroku, nie trzeba nikogo przekonywać. Jak w tej sytuacji dbać o oczy?

Skutki przemęczenia oczu odczuwamy zarówno na krótką metę – gdy po kilkugodzinnym maratonie przed komputerem wracamy do domu i czujemy charakterystyczne pieczenie, jak i w dłuższej perspektywie czasu – gdy po tygodniach, miesiącach czy latach wpatrywania się w monitor zaczynamy mieć coraz większe trudności z widzeniem. Na ogół, nabytej w ten sposób wady wzroku nie da się już zniwelować i soczewki lub okulary na nosie towarzyszyć nam będą już do końca życia.

Bez względu jednak na to, czy już nosimy okulary, czy szukamy sposobu na to, jak ochronić wzrok przed zgubnym wpływem monitorów, warto stosować się do kilku zasad. Obejmują one ćwiczenia, dietę i pewne ogólne zasady korzystania z komputera. Ich przestrzeganie pomoże ustrzec się tzw. Syndromu Widzenia Komputerowego CVS (Computer Vision Syndrome). Jak wynika ze statystyk, może on dotyczyć nawet 75% osób spędzających przed komputerem ponad 2 godziny dziennie.

Dlaczego oczy się męczą

“Nie siedź tak blisko, bo popsujesz oczy” – tymi słowy lata temu rodzice i dziadkowie zwracali uwagę, byśmy nie siedzieli z nosem przy telewizorze. I mieli rację. Na szczęście z częścią szkodliwego wpływu monitorów na ludzki wzrok współczesna technologia już się uporała. Faktem jest natomiast, że ten sam postęp spowodował, że przed monitorami spędzamy znacznie więcej czasu niż kiedyś. Dlaczego wzrok się męczy?

Przed monitorem oczy skupiają się na jednym obiekcie przez dłuższy czas. Czasami wpatrujemy się w kilkadziesiąt centymetrów kwadratowych przez cały dzień. I tu pojawia się zasadniczy problem. Skupione na ekranie oczy mrugają rzadziej niż normalnie, gorzej nawilżając śluzówkę oka (tzw. zespół suchego oka). Po drugie, narażone są na promieniowanie emitowane przez ekran. Po trzecie – praca przed komputerem powoduje obniżenie się zdolności akomodacyjnych oka (czyli w uproszczeniu umiejętności dostosowania ostrości widzenia do odległości od obiektu). Tę zdolność oko ćwiczyłoby naturalnie, gdyby tylko nie musiało przez sporą część dnia obserwować, co dzieje się na monitorze.

Powyższe czynniki mogą doprowadzić do wspomnianego wyżej CSV. Jego główne objawy to:

  • ból,
  • drapanie,
  • swędzenie oczu,
  • uczucie „piasku pod powiekami”.

Co robić, by nie męczyć wzroku bardziej niż to konieczne?

Na długość czasu spędzanego przy komputerze, z racji charakteru wykonywanej pracy, nie zawsze mamy wpływ. Możemy jednak przestrzegać kilku prostych zasad, by uniknąć większości wspomnianych powyżej dolegliwości.

Jak to zrobić?

  1. Monitor ustaw bokiem do okna, by mieć dostęp do naturalnego światła.
  2. Pracuj w odległości 40-75 cm od ekranu.
  3. Zaplanuj pracę, co jakiś czas rób krótkie przerwy od pracy.
  4. Dobierz krój i rozmiar czcionki – niech będzie o minimum 3 punkty większa od najmniejszej, którą jesteś w stanie odczytać.
  5. Nawilżaj oczy (np. za pomocą kropli).
  6. Ćwicz oczy – oderwij wzrok od komputera, popatrz w dal, zataczaj oczami ósemki, spójrz na boki pod różnymi kątami.
  7. Daj oczom chwilę wytchnienia – zasłoń je środkiem dłoni, tak aby nie uciskać gałek ocznych i wyobraź sobie absolutnie głęboką czerń.
  8. Używaj okularów z powłoką antyrefleksową (jeśli nie używasz szkieł korekcyjnych, możesz kupić tzw. zerówki).
  9. Włącz do diety witaminy A, C, E oraz cynk, selen i magnez. Przyjazne oczom są również beta-karoten, luteina, cholina i zeaksantyna.
  10. Zapewnij oczom relaks. Po ciężkim dniu przed komputerem warto zrobić ziołowy kompres ze świetlika lekarskiego, bławatka, rumianku albo czarnej herbaty.

Jeśli spędzasz przed monitorem wiele czasu, pamiętaj o tym, by raz na pół roku kontrolować wzrok u okulisty. Pozwoli to na sprawne wychwycenie ewentualnej wady wzroku.