Co prawda wspomnienie pachnącego owocami lata z każdym ponurym, jesiennym dniem blednie coraz bardziej, ale to nie powód, żeby nie pochylić się nad odpowiedzią na jedno z dość powszechnie pojawiających  się w gabinetach dietetyków i diabetyków pytań. Czy chorzy na cukrzycę mogą jeść owoce? A jeśli tak – ile, kiedy i jakie?

Problemem spożywania owoców przez osoby, które chorują na cukrzycę powraca dosyć często. Zatem, czy owoce są zakazane w diecie osób chorujących na cukrzycę? Nie. Nic bardziej mylnego. Nie oznacza to jednak, że w ich spożywaniu nie obowiązują żadne ograniczenia.

Z owocami w menu cukrzyka jest jak ze wszystkim w życiu.  Potrzebna jest równowaga i umiar. Sięgając po owoce, cukrzyk powinien znać ich właściwości… i swój organizm.

Dlaczego owoce w diecie są wskazane? 

Odpowiedź jest prosta. Są smaczne i dodają energii. Ponadto, pomagają w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej w naszym organizmie, co przeciwdziała uczuciu zmęczenia.

Mawia się, że owoce to samo zdrowie. Jednak, jak podaje Instytut Żywności i Żywienia, w prawidłowej diecie zdrowego człowieka proporcje między warzywami i owocami powinny wynosić:

  • 3/4 – warzywa
  • 1/4 – owoce.

To dość enigmatyczne i nieostre stwierdzenie. W przypadku osób chorujących na cukrzycę, ilość owoców w diecie określana jest zdecydowanie bardziej precyzyjnie. Mówi się o tym, że mogą zjeść około 300 gr dziennie. Podawanych w 2-3 porcjach. Łatwo sobie wyobrazić, że to niewiele.

Z czego wynikają ograniczenia w spożywaniu owoców?

Cukier, który się w nich znajduje, fruktoza, po spożyciu bardzo szybko się wchłania. W konsekwencji podnosi się poziom cukru we krwi. Teoretycznie, osoby chorujące na cukrzycę typu 1 mogłyby zjeść ich więcej, przyjmując wyższą dawkę insuliny. Sęk w tym, że fruktoza z owoców podnosi glikemię na krótki czas. A w tych okolicznościach przyjęcie wyższej dawki insuliny mogłoby doprowadzić do niedocukrzenia (cukier z owoców przestałby działać, a insulina działałaby nadal). Dlatego właśnie diabetycy powinni na owoce w diecie uważać.

Jak jeść owoce

  • By uniknąć opisanych powyżej okoliczności, specjaliści zalecają, by owoce w diecie cukrzyka “ukrywać” w innych posiłkach, np. śniadaniach. Chodzi o to, by nie stanowiły samodzielnej przekąski.
  • Fruktoza wraz z innymi składnikami odżywczymi wchłania się bowiem wolniej.
  • Ponadto eksperci zalecają, by owoce spożywać w pierwszej połowie dnia. Wówczas enzymy trawienne są bardziej aktywne.
  • Nie bez znaczenia jest również to, jakie owoce zjadamy. W przypadku cukrzyków wybór determinuje nie tylko sezon, ale także indeks glikemiczny.

Poniżej, za serwisem internetowym diabetycy.org przypominamy indeks glikemiczny kilkunastu popularnych gatunków owoców.

Owoce o niskim indeksie glikemicznym:

  • czarne porzeczki – 15
  • czereśnie – 20
  • owoce jagodowe – 25
  • wiśnie – 25
  • gruszki – 30
  • morele świeże – 30
  • brzoskwinie – 35
  • nektarynki – 35
  • jabłka – 35
  • śliwki – 35

Owoce o średnim indeksie glikemicznym:

  • figi suszone – 40
  • morele suszone – 40
  • śliwki suszone – 40
  • ananas świeży – 45
  • kokos – 45
  • winogrona – 45
  • żurawina – 45
  • kiwi – 50

Owoce o wysoki indeksie glikemicznym:

  • banany dojrzałe – 50
  • melon – 60
  • rodzynki – 65
  • daktyle suszone – 70
  • arbuz – 75.