Jak uniknąć otępienia? Jednoznacznej odpowiedzi na to trudne pytanie nie ma. Według specjalistów ze Światowej Organizacji Zdrowia zmiana niektórych nawyków może zmniejszyć ryzyko wystąpienia stanu otępiennego. 

Najczęstszą postacią otępienia, które dotyka sporą część starszych osób w jesieni życia, jest choroba Alzheimera. Światowa Organizacja Zdrowia opublikowała jakiś czas temu zalecenia, których przestrzeganie może pomóc zmniejszyć ryzyko zachorowania. A jest o co zawalczyć, ponieważ według szacunków WHO otępienie dotyka 50 mln osób na świecie. W tej grupie jest też liczna, półmilionowa grupa Polaków.

W Polsce na chorobę Alzheimera cierpi 310 tys. osób.  Nie ma na nią skutecznego lekarstwa. Terapia może jedynie zwolnić postęp choroby, a i to nie w każdym przypadku. Naukowe badania dowodzą jednak, że odpowiedni styl życia może być bardzo istotny – z niektórych badań wynika, że zmiana niektórych nawyków, w tym diety, może pomóc uniknąć nawet jednej trzeciej przypadków otępienia lub opóźnić wystąpienie pierwszych symptomów.

Jak więc żyć?

Po pierwsze – aktywność fizyczna

Z zaleceń WHO wynika, że około 150 minut aktywności fizycznej tygodniowo ma dobry wpływ na kondycję nie tylko naszego ciała, ale również umysłu. Ruch nie musi być bardzo obciążający. Mogą to być:

  • ćwiczenia
  • spacery
  • jazda na rowerze
  • prace domowe.

Po drugie – rzucenie papierosów

O szkodliwości palenia najczęściej mówi się w kontekście układu krwionośnego i oddechowego, podczas gdy tak naprawdę palenie szkodzi całemu organizmowi. Nie jest obojętne również dla naszego mózgu.

Po trzecie – dieta

I tu zła wiadomość dla wielbicieli tradycyjnej polskiej kuchni. Według specjalistów ze Światowej Organizacji Zdrowia, najzdrowsza dla naszego mózgu jest dieta śródziemnomorska. Dieta powinna się opierać na warzywach, owocach oraz rybach. Ponadto, nie ma w niej wiele miejsca na alkohol, którego powinno się raczej unikać.

Ćwiczenia umysłowe przeciwdziałają otępieniu?

Zgodnie z obiegową opinią, rozwiązywanie łamigłówek, szarad, ćwiczenia umysłowe przeciwdziałają otępieniu. Zgodnie z zasadą, że mózg trzeba trenować by był sprawny. WHO donosi jednak, że wyniki badań są w tej sprawie niejednoznaczne. Nie oznacza to jednak, że nie warto ćwiczyć. Warto. Mogą bowiem poprawiać pamięć i sprawność intelektualną.

Krewni, przyjaciele, bliscy

Choć na to również nie ma jednoznacznych dowodów, przed otępieniem mogą chronić kontakty społeczne. Z bliskimi, rodziną, przyjaciółmi, rówieśnikami. Warto je podtrzymywać przez całe życie. Aktywność społeczna przekłada się na lepsze samopoczucie w każdym wieku.

Warto dbać także o ogólną kondycję ciała, unikać nadwagi i otyłości, a także nie zaniedbywać innych schorzeń, takich jak: cukrzyca, nadciśnienie, dbać o właściwy poziom cholesterolu, a także o higienę jamy ustnej. Pojawiły się bowiem wyniki badań sugerujące, że schorzenia zapalne przyzębia mogą zwiększać ryzyko udaru mózgu i zawału serca, jak również choroby Alzheimera.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś do końca nasz artykuł. Jeżeli Cię zainteresował, to bądź na bieżąco i dołącz do grona obserwujących nasze profile społecznościowe. Obserwuj Facebook, Obserwuj Instagram.