Paradoksalnie, by ustrzec dziecko od problemów z wagą, nie trzeba wielkiej filozofii. Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad. Trudność polega na tym, że dziecko jest doskonałym obserwatorem – więc, by zmiana dotychczasowych nawyków była skuteczna i długotrwała, powinna dotyczyć całej rodziny.

Kluczowe dla powodzenia są pewne rytuały, które wpływają na kształtowanie nawyków naszej latorośli. Jeśli jednak kłopoty w wagą dziecka już się pojawiły – pod żadnym pozorem nie wolno stosować u dzieci klasycznych diet odchudzających.

Razem – słowo klucz, by wyrobić właściwe nawyki

Według specjalistów, spożywanie posiłków z rodzicami odgrywa istotną rolę w kształtowaniu zachowań, przenoszonych następnie w dorosłe życie.

– Wykazano, że dzieci, które często spożywają posiłki z rodzicami, spożywają je regularniej, częściej jedzą owoce i warzywa, są bardziej aktywne fizycznie. W związku z tym, rzadziej u nich występuje otyłość – czytamy w opracowaniu Fundacji Instytutu Matki i Dziecka.

Pomaga też wspólne, aktywne spędzanie czasu i… własny przykład, zgodnie z zasadą, że nawyki – również żywieniowe – dzieci przejmują od najbliższych im osób.

Gdy sytuacja wymknęła się spod kontroli

Jeśli jednak nasze dziecko już ma nadmierną masę ciała, trzeba zacząć działać. Co najistotniejsze, w stosunku do dzieci pod żadnym pozorem nie wolno stosować diet odchudzających. Podstawą leczenia otyłości u dzieci i młodzieży jest zmiana stylu życia – sposobu odżywiania i zwiększenie aktywności całej rodziny.

Pomoże w tym przestrzeganie kilku prostych zasad:

  1. Róbmy zakupy wspólnie z dzieckiem. Sprawdzajmy wartość odżywczą wybieranych produktów i przekonujmy dziecko do niekupowania słodyczy i niezdrowych przekąsek (chipsy, chrupki).
  2. Angażujmy dziecko do wspólnego przygotowania posiłków. Dzięki temu jest to zabawa, która w końcu przerodzi się w dobre przyzwyczajenie.
  3. Nie pozwalajmy na jedzenie przed telewizorem.
  4. Nie używajmy produktów spożywczych (zwłaszcza słodyczy) jako nagrody.
  5. Unikajmy zmuszania dziecka do jedzenia.
  6. Podawajmy posiłki na małych talerzach, w mniejszych porcjach niż dotychczas.
  7. Zasadą powinno być, że cała rodzina ma takie samo menu. Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy rodzice jedzą coś innego, a dziecku proponuje się inny, dietetyczny posiłek.

Ruch to zdrowie

Katalog aktywności dla dzieci jest bardzo szeroki. Warto brać pod uwagę indywidualne upodobania i predyspozycje dziecka. Specjaliści z Instytutu Matki i Dziecka polecają w szczególności aktywność lokomocyjną:

  • wycieczki piesze;
  • marsze;
  • spacery;
  • wędrówki;
  • biegi długo- i średniodystansowe;
  • marszobiegi;
  • biegi w terenie, pod górę;
  • podskoki i skoki;

Druga grupa rekomendowanych ćwiczeń to zajęcia takie jak:

  • jazda na nartach;
  • łyżwach;
  • wrotkach;
  • rolkach;
  • rowerze;
  • gimnastyka ogólnorozwojowa;
  • zajęcia w wodzie;
  • zajęcia taneczne, np. zumba, aerobik (dziewczęta);
  • sporty walki (chłopcy).

Klasyczne gry zespołowe:

  • piłka nożna;
  • siatkowa;
  • ręczna;
  • koszykowa, itp.