Dofinansowanie do zakupu skutera lub przystawki elektrycznej do wózka ręcznego
Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością ruchową i chcesz skorzystać z dofinansowania do zakupu skutera inwalidzkiego lub oprzyrządowania elektrycznego tzw. przystawki do wózka ręcznego, ten tekst jest dla Ciebie. Poniżej wskazujemy, jak i do kiedy złożyć wniosek.
Przedmiotem dofinansowania jest pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego. Przez skuter rozumie się czterokołowy lub trzykołowy skuter/pojazd o napędzie elektrycznym, także składany (kompaktowy), pełniący funkcję wózka inwalidzkiego przeznaczonego dla osoby niepełnosprawnej ruchowo do poruszania się; skuter wyposażony jest m.in. w oddzielną, nastawną kolumnę kierownicy.
O dofinansowanie może się starać każdy, kto spełnia poniższe warunki:
- znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności
- wiek do 18 lat lub wiek aktywności zawodowej lub jest zatrudniony
- dysfunkcję narządu ruchu, która powoduje problemy w samodzielnym przemieszczaniu się
- zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie skutera o napędzie elektrycznym lub wózka ręcznego z oprzyrządowaniem elektrycznym.
Wyjaśnienie:
Program „Aktywny samorząd” określa, kto może otrzymać pomoc. Niestety – nie wszyscy (obowiązują kryteria uczestnictwa). Aby uzyskać pomoc w programie,, trzeba spełnić wszystkie kryteria uczestnictwa.
Kto nie może skorzystać z dofinansowania
Każdy, kto ma wymagalne zobowiązania wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) lub wobec realizatora programu.
Wyjaśnienie:
Zaległości muszą być uregulowane – nie otrzymasz pomocy, jeśli zdarzyły się wcześniej problemy i zalegasz ze zwrotem do Funduszu lub samorządu powiatowego wcześniej uzyskanej pomocy. Ale uregulowanie wszystkich zaległości otwiera ci drogę do złożenia wniosku.
- Jakie dokumenty są konieczne do złożenia wniosku
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
zaświadczenie lekarskie (specjalista) (zgoda) - fakultatywnie: ofertę cenową.
Informacja dodatkowa – dokumenty dołączasz do wniosku w formie:
- skanu – w przypadku składania wniosku drogą elektroniczną w systemie SOW (System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON)
- kopii – w przypadku składania wniosku tradycyjnie, z wyjątkiem oświadczeń, które załączasz w oryginale
Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Kiedy możesz skorzystać z dofinansowania
- Termin rozpoczęcia przyjmowania wniosków: 01.03.2020.
- Termin zakończenia przyjmowania wniosków: 31.08.2020.
Ile możesz otrzymać?
Maksymalna kwota dofinansowania: 7 500 zł.
Decyzję o wysokości dofinansowania podejmuje realizator na podstawie oceny wniosku, dlatego bardzo ważne jest uzasadnienie potrzeby zakupu. Udział własny wnioskodawcy: co najmniej 25% ceny brutto zakupu/usługi.
Jak często możesz skorzystać
Pomoc może być udzielana co 3 lata, licząc od początku roku następującego po roku, w którym udzielono pomocy.
Samorząd powiatowy może podjąć decyzję o skróceniu ww. okresu karencji wobec wnioskodawców, którzy wskutek:
- pogorszenia stanu zdrowia lub zmiany w stanie fizycznym, nie mogą korzystać z posiadanego, uprzednio dofinansowanego ze środków PFRON przedmiotu dofinansowania
- zdarzeń losowych utracili przedmiot dofinansowania ze środków PFRON albo uległ on zniszczeniu w stopniu uniemożliwiającym użytkowanie i naprawę.
Źródła:
- https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-dofinansowania-do-zakupu-skutera-inwalidzkiego-lub-oprzyrzadowania-elektrycznego-do-wozka-recznego
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś do końca nasz artykuł. Jeżeli Cię zainteresował, to bądź na bieżąco i dołącz do grona obserwujących nasze profile społecznościowe. Obserwuj Facebook, Obserwuj Instagram.